You are here

Skjult reklame i TV Syd sommerprogram "Sommer i Syd" om Fanø bryghus

Jeg har fået medhold i en del af en klage over skjult reklame på TV Syd d. 25. juli 2008.

Konkret blev det nu lukkede Fanø bryghus eksponeret i strid med forbuddet mod skjult reklame.

Herunder er uddrag af afgørelsen på det punkt, som jeg fik medhold i i Radio- og TV-nævnets afgørelse d. 16. december 2008:

”Musik og Johnny Madsen er jo ikke det eneste, vi er kendt for her på Fanø. En anden ting er Fanø Bryghus. Og de skænker noget dejligt øl. Det skal vi smage på om lidt, men først skal vi se hvordan det egentligt spænder af på noget, man må kalde øens allerstørste erhvervssucces.”

Der vises forsiden af Fanø bryghus, med bryghusets navn i store bogstaver samt et stort reklameskilt på facaden.

En speaker siger i baggrunden:
”Velkommen til Fanø Bryghus. Sådan så det ud, da de ved middagstid var ved at gøre klar til aftenens store fest. Øl fra Fanø Bryghus smager specielt, præget af øllets vigtigste bestanddel.”

Jesper Voss, som introduceres i ca. 4 sekunder med en bjælke forneden i billedet med hans navn og stilling som leder i Fanø Bryghus, forklarer derefter at Fanøs bløde vand er hovedingrediensen i øl fra Fanø Bryghus.

Derefter vises Bryggeriet indefra, mens speakeren oplyser om, at Fanø bryghus brygger 240.000 liter øl om året og lige er blevet udvidet med tre nye lagertanke.  En ny slags øl, Fanø Lynghonning, bliver omtalt og aftappet et glas af, mens Jesper Voss oplyser om øllets smag, ingredienser og alkoholprocent.

Efter en kort bemærkning med underlagte billeder om, at der er daglige rundvisninger på bryggeriet, vises Jesper Voss med fabriksbygningen i baggrunden. Han forklarer, at det store skilt på facaden med skriften: ”Fanø Bryghus – Sidste Bryghus inden England” er en af Fanøs største turistattraktioner.

Derefter vender udsendelsen tilbage til festen og der foretages en prøvesmagning af Fanø øl, hvor Jesper Voss fortæller om forskellige typer af Fanø Bryggeriets øl. Der vises og zoomes kort ind på en række ølflasker stillet op på et bord med forskellige etiketter. Værterne smager på to typer øl, og kommer med korte kommentarer som ”Jeg synes det smager fremragende” og ” Den smager blød og fyldig.”
Hele indslaget om Fanø Bryghus samt prøvesmagningen varer 3 minutter.

(...)
Tilbage står visningen og omtalen samt prøvesmagningen af Fanø Bryghusets øl. Nævnet finder, at der sker en fremhævelse af både Fanø Bryghuset som virksomhed og af de forskellige øltyper, der omtales både i det forproducerede indslag og ved en prøvesmagning på festen, idet seeren informeres detaljeret om produktionsmængder, ingredienser og smagen af øltyperne.

(...)

Nævnet er af den opfattelse, at der ved den gentagne visning af Fanø Bryghusets facadeskilt, i et tilfælde under anvendelse af zoom, fortages en fremhævelse af virksomheden, der kan sidestilles med den, der blev konstateret i den nævnte tidligere afgørelse af 21. oktober 2004.

Endvidere finder nævnet, at visningen af aftapning af øl i et glas med Bryghusets logo i fokus sker på en særlig fremhævende måde, idet der i flere sekunder zoomes ind på glasset med logoet vendt til kameraet. 

For så vidt angår prøvesmagningen på festen er Nævnet af den opfattelse, at detaljeringsgraden og ekspositionen af øltyperne her resulterer i en fremhævelse af særlig karakter, idet der vises en hel række af Bryghusets produkter. Herunder vises også øltyper, der ikke smages på under indslaget, og som derfor ikke står i sammenhæng med udsendelsens redaktionelle indhold.

Radio- og tv-nævnet finder, at indslaget om Fanø Bryghus og prøvesmagningen af forskellige typer øltyper fra Fanø Bryghus på havefesten ikke sker i redaktionel sammenhæng med præsentationen af Fanøs særheder og virksomheder under hensyntagen til summen af de anførte fremhævelser sammenholdt med den tidsmæssige udstrækning af eksponeringen.
Bryghuset eksponeres således i en særlig grad overfor de øvrige festdeltagere og virksomheder under fokusering på firmalogo og konkrete produkter, hvilket går ud over TV Syds anførte formål med udsendelsen som en sommerudsendelse med fremvisning af lokale særheder.

Radio- og tv-nævnet finder derfor, at fremhævelsen af Fanø Bryghus i ”Sommer i Syd” er uberettiget i forhold til programmets øvrige redaktionelle indhold.

På baggrund heraf har Radio- og tv-nævnet følgende på sit møde den 16. december 2008 truffet følgende

AFGØRELSE:

Programmet "Sommer i Syd" sendt på TV SYD den 25. juli 2008, indeholder skjult reklame i strid med § 72, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 338 af 11. april 2007 og § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. december 2005 om reklame og sponsorering i radio og fjernsyn, for så vidt angår eksponeringen af Fanø Bryghus.

Christian Scherfig
formand

Læs hele afgørelsen her:
Klage over skjult reklame i "Sommer i Syd" sendt på TV SYD (PDF)
| Afgørelser vedr. reklame Sommer i Syd (mediesekretariatet.dk)

Du kan ikke se programmet online. Det ligger hverken på TVsyd.dk eller på tv2regionerne.dk.

Så du kan ikke få at se, hvad man ikke skal gøre vedr. skjult reklame i Danmark.