You are here

Bankrådgivere tjener på at forføre dig

Bankrådgivere har i årevis fået både frynsegoder og penge for at sælge kunder Mastercards og pensionsordninger, de måske ikke havde brug for.

Mere end én ud af fire kunder ser deres bankrådgiver som én, der overvejende eller udelukkende rådgiver - ikke som en sælger. Det viser en undersøgelse fra Finansrådet.

I maj testede forbrugerbladet Tænk ti banker. De sendte en kunde ind med 300.000 kroner. Ingen af bankerne foreslog ham at købe de ellers ret sikre obligationer. I stedet foreslog de en opsparing eller investeringsforeninger, som bankerne tjener på.

- Det ville være en god ide at begrænse titlen 'rådgiver' til dem, der er uafhængige rådgivere. Så må bankens ansatte finde sig en mere passende titel, siger Forbrugerrådets Carsten Holdum.

Hverken Danske Bank eller Nordea, Danmarks to største banker, er dog modtagelige over for det forslag.

- Det hele starter med rådgivningen. Det starter aldrig med salget. Vi kigger først på din økonomi hele vejen rundt; har du det rigtige boliglån, har du den rigtige pensionsopsparing. Kundens behov først. Dernæst kommer salget, siger Nordeas pressechef, Claus Christensen.

I Danske Bank, der har to millioner danskere som kunder, henter hver ansat cirka 20.000 kroner i årlig bonus, hvis filialen klarer sine mål. Banken kører også deciderede kampagner på kunderne, når de eksempelvis vil sælge Mastercard, aktier, boliglån eller kassekredit.

Bankrådgivere tjener på at forføre dig (Ekstrabladet.dk)