You are here

Danske Dagblade følger IFPIs fejlslagne strategi for at privatisere politiske nyheder

Den Danske Dagbladsforening (DDF) følger en falleret strategi fra IFPI for at privatisere de politiske nyheder i Danmark ved at indskrænke DRs muligheder på nettet. Lige som pladeselskaberne kæmpede indædt imod adgang til musik på internettet, så bruger DDF den samme fremgangsmåde over for nyhedsformidlingen på internettet. Det foregår ved lobbyvirksomhed over for politikkerne på Christiansborg forud for en ny public service kontrakt for DR.

På samme måde som IFPI har kæmpet imod den teknologiske udvikling forsøger DDF at inddæmme især DRs muligheder på nettet. Vi ser allerede som en konsekvens deraf. Indslag fra nogle programmer fra P1 ligger allerede idag kun online i maksimalt 6 måneder. Her kan jeg bl.a. nævne DR P1 Morgen (DR Online), som er et dagligt aktuelt nyhedsprogram.

Videnssamfundet, der blev væk

Det er efter min holdning stærkt til skade for information & vidensdelingen, at disse indslag ikke bliver liggende online for tid & evighed (modsat denmarkonline.dk). Godt nok er indholdet ikke særligt hensigtsmæssigt organiseret på DR Online, men jeg mener ikke at aktuel & relevant viden skal gemmes væk i avisernes betalingsarkiver. Information.dk er gået imod strømmen & en meget stor del af deres ældre nyheder vist nok fra 2000 & frem ligger alle online idag. Den samme strategi om vidensdeling har Ingeniøren valgt.

DDF arbejder simpelthen imod ønsket om at Danmark skal udvikle sig til et reelt videnssamfund. DDF vil istedet kapitalisere igennem salg af deres nyheder fra arkiverne. Derved forhindrer man adgang til opdateret viden om det danske samfund & den politiske kode bliver sværere at knække for den person, som ikke dagligt følger med i de politiske nyheder.

DR formår at nå de unge samt ressourcesvage gruppe

Idag kan DRs generaldirektør Kenneth Plummer i en kommentar i Berlingske så fortælle, at DR ramte langt over 50 procent af de ressourcesvage grupper & unge op til EU-parlamentsvalget d. 7. juni 2009.

At DDF forsøger at forhindre DR i at fastholde disse gruppers interesse for politiske nyheder er simpelthen at grave sin egen grav ! DDF vil med et samarbejde kunne nyde godt af DR Onlines meget målrettede strategi for at nå de grupper, hvor mange slet ikke følger med i de politiske nyheder hverken lokalt eller nationalt.

DDFs strategi er kortsigtet & umådelig dum. De ser på internettet ud fra deres eget gammeldags perspektiv fra forrige århundrede (hvor internettet ikke eksisterede) uden, at de tilsyneladende har forstået ønsket fra de potentielle bruger af nyhederne.

De vil nemlig efterspørge nyhederne hvor som helst & når som helst på alle platforme.

Hvis DDF ikke formår at nå de unge under 30 år, så vil vi helt sikkert se massevis af lukninger blandt DDFs medlemmer. En fastholdelse af de unges interesse for politiske nyheder på nettet ville være et middel for at nå dette mål & dermed dagbladenes fremtidige overlevelse.

Fremfærden over DR er den stik modsatte. Man splitter nyhedsdækningen i atomer, men det er måske også målet for DDF.

Viden er som bekendt magt.

Hør også debatten på DR P1s Mennesker og medier fra igår:
Pengene fosser ud af Danmark (DR Online)

Dagbladene og DR
DR’s Generaldirektør Kenneth Plummer afviste på en konference mandag de danske dagblades krav om at DR begrænser sine aktiviteter på nettet. Bl.a. med henvisning til, at DR’s websites kun udgør lidt over 1% af det samlede danske netforbrug.

Og dagbladene har nu skærpet sine ønsker i forhold til DR – det handler ikke kun om DR på internettet, men også om DRs stigende udbud af nyheder på skærme i busser, toge og andre offentlige steder.

På samme konference mere end antydede kulturminister Carina Christensen, at DR i fremtiden ville blive stillet overfor strammere krav om at tage hensyn til markedet. Kampen om den politiske opmærksomhed og goodwill mellem dagbladene og DR er dermed skærpet betydeligt. I studiet: DRs generaldirektør Kenneth Plummer og direktør Ebbe Dal, Danske Dagblades forening.