You are here

Kommunikationsafdelinger udgør en stopklods for journalister

Journalister bliver næsten krydsforhørt af kommunikationsfolk, når de beder om selv den mest simple oplysning. Kommunikationsfolkene siger, at de bare ønsker at hjælpe og forhindre ubehagelige overraskelser.

JEG HAR SAT MIG FOR at undersøge, hvordan det kan være, at journalister bliver udspurgt, før de kan få udleveret selv simple oplysninger fra en kommunikationsafdeling. Konkret vil jeg se, hvad DSB kræver af svar for at give mig et enkelt tal.

I mellemtiden ringer jeg rundt til en række journalister. De fortæller, at problemet er voksende, og at de bliver stillet spørgsmål, man tidligere kun hørte på et lettere ophidset redaktionsmøde: Hvad er din vinkel? Hvem er dine kilder? Hvilke tal har du? Nogle kommunikationsafdelinger er forholdsvis medgørlige, siger journalisterne, andre "pumper" dem for oplysninger.

Vært og redaktør Tanja Nyrup Madsen på P1 Dokumentar i DR oplever, at det ikke sjældent koster timelange kampe i telefonen at få en interviewaftale i stand.

»At komme igennem gatekeeperne er generelt noget, jeg bruger rigtig, rigtig meget tid på,« siger hun.

/ Hvad er din vinkel? (Journalisten.dk) (15. oktober 2010)