Elever i de ældste folkeskoleklasser mister lysten til at lære og risikerer at blive tabt i uddannelses-sammenhænge, viser stort forskningsprojekt inden for læring. Vi skal styrke fællesskabsfølelsen hos de unge, siger forskere.
»Den kloge mand sætter sig selv til sidst og finder sig selv forrest,« sagde den kinesiske filosof Lao-tse i det 6. århundred f.Kr., og det er en sandhed, som den danske folkeskole bør tage til sig oven på flere årtier med det enkelte barn som centrum.
»Danmark kommer ikke til at opfylde sin målsætning om, at 95 procent af en ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse, hvis vi ikke handler på denne diagnose. For det her er udtryk for systemproblemer: Jo længere vi venter, jo vanskeligere bliver det at gøre noget ved,« siger forskningsdirektør og lektor i pædagogisk psykologi Hans Henrik Knoop.
Forskningsprojektet Mange måder at lære på er et samarbejde mellem Vejle Kommune og forskningscentret Universe Research Lab. Det omfatter alle folkeskoler og hver eneste elev, lærer, skolepædagog og skoleleder i kommunen, som gennem to år får kulegravet deres arbejds- vilkår, trivsel og faglighed af Hans Henrik Knoop og et team af forskere.
Samtidig viser resultaterne, at folkeskolen stadig har problemer med mobning: Omkring 1.000 elever eller otte procent af Vejle Kommunes skolebørn er i klemme, og fællesskabsfølelsen lider også på andre områder.
Mangel på fællesskab skader folkeskolen (Information.dk)
Læs uddrag af rapporten her:
rapport præsenteret for styregruppen (Mmalp.dk)
Via
[Vejle.dk]
Samt et kortere resume her:
Der er så mange måder at lære på... (Vejle.dk) (9. december 2009)
Jeg finder det bekymrende, at 8 procent af eleverne i Vejle kommune oplever en eller anden form for mobning i 2009.
Den bør være nul, for mobning er en ubehagelig oplevelse for den ramte & ingen bør opleve det imens barnet er i fællesskabets varetægt.
- FlemmingLeer's blog
- Log in to post comments