You are here

Kapitalisme: Det frie marked findes ikke

Politikere skal holde op med at lytte til (almindelige) økonomer og i stedet selv turde udstikke en retning for samfundet, mener stjerneøkonomen Ha-Joon Chang, som i dag gæster København.

I sin bog gør Ha-Joon Chang et stort nummer ud af at afmontere den kongstanke hos de fleste mainstream-økonomer, at private virksomheder er langt bedre end politikere til at afsøge nye brancher og nye muligheder, hvorfor regeringer skal blande sig så lidt som muligt i den slags.

»Der masser af eksempler på succesrige regeringsindgreb i økonomien - nogle gange i form af statsdrevne virksomheder, andre gange i form af industripolitik,« siger Chang.

Han tager udgangspunkt i sit hjemlands industrigiganter: Skibs- og bilgiganten Hyundai, elektronikkæmpen LG og verdens nu tredjestørste stålproducent POSCO. De blev alle skabt på billige lån fra statslige banker og efterfølgende mere eller mindre tvunget ind i de brancher, politikerne havde udset sig. Succesen var så stor, at Sydkorea kunne bevæge sig fra at være et ludfattigt udviklingsland til i dag at give bistand til andre.

Tre ’ting’, de ikke har fortalt om kapitalismen

1) Det frie marked findes ikke

Markeder er altid politiske skabninger, fordi der altid er politisk bestemte grænser for, hvad man må sælge og hvem der må sælge det: Man må f.eks. ikke sælge slaver, heroin eller stemmer. Forbud mod børnearbejde, beskyttede titler og indvandringsrestriktioner regulerer på samme måde, hvem der må arbejde hvor.

/ Stol ikke på økonomerne (Information.dk) (4. februar 2011)