You are here

EU krav om leasede biler kostede statskassen Kr. 4,5 Mia i tabte registreringsafgifter i 2010

Pengemagasinet på DR1 har tidligere beregnet, at eksplosionen i leasing har kostet staten 4,5 mia. kr. i 2010, fordi der betales væsentlig mindre i registreringsafgift på leasingbiler.

/ Staten misser milliarder ved bilsalg (DR Online) (19. april 2011)

Knap 1/3-del af alle solgte biler i 2010 var leasede biler.

Det er dansk leasingrekord – og den kommer sammen med en anden rekord: Statens gennemsnitlige afgift på en ny bil. I 2010 var den bare 87.000 kr. per bil, og det er ny bundrekord. Bare året før fik staten 107.000 i gennemsnit i registreringsafgift for en ny bil. Og året før fik de hele 133.000 kr.

Lov satte gang i leasing
Revisor Flemming Lind fra Ernst & Young er ikke i tvivl om, at leasingloven fra 2009 har betydet faldende afgifter til statskassen.

-  Når alt kommer til alt, og man regner på de tal, vi har fra Danmarks Statistik og Skatteministeriet, så taber statskassen op i mod 4,5 mia. i 2010 på leasing, siger han.

Bilsalget og indtægterne fra registreringsafgifterne 2002-2010:

År

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

Antal solgte personbiler (1.000)

112

97

123

149

157

162

151

112

154

Indtægter fra registreringsafgifterne (mia. kr.)

14

13

17

21

24

24

20

12

13

Indtægter pr. personbil
(1.000 kr.)

112

133

137

142

151

150

133

107

87


Kilde: Danmarks Statistik, Økonomistyrelsen og Skatteministeriet (http://www.skm.dk/tal_statistik/skatter_og_afgifter/3177.html).

/ Det store leasing-cirkus (DR Online) (30. marts 2011)

Engang var skat & afgifter ikke noget EU skulle beskæftige sig med. Men alle partier med undtagelse af Enhedslisten stemte for EUs krav om ændring af registreringsafgiften på biler.

Reelt fik Danmark pistolen for panden.

Fra Folketingstidende kan man ihvertfald læse, at EU-kommissionen tog de første skridt til EU-domsafgørelser imod Danmark:

/ Folketinget - 1. behandling af 2008-09 - L 64 (Ft.dk) (20. november 2008)
 

Møde nr. 21. torsdag 20.11.2008
Gitte Lillelund Bech (V):
Baggrunden for lovforslaget er, at EU-Kommissionen har indledt to traktatkrænkelsessager mod Danmark, dels om bestemmelserne om den forholdsmæssige betaling af registreringsafgift af udenlandske firmabiler, der hovedsagelig anvendes i Danmark, dels om bestemmelserne om registreringsafgift af udenlandske leasingkøretøjer. Lovforslaget her skal altså sikre, at vores registreringsafgiftslov i Danmark er i overensstemmelse med EU-retten på de her områder.

Nick Hækkerup (S):
Når det foreliggende forslag er til behandling i dag, skyldes det EU's utilfredshed med de danske registreringsafgifter på udenlandske firmabiler og udenlandske leasingbiler. Danmark har lænet sig op ad en traktatkrænkelsessag, og forslaget tilpasser vores lovgivning til de krav, EU stiller til os.

Dansk Folkeparti er ikke så meget imod EU, at de stemte imod ændringen:

Mikkel Dencker (DF):

De to foregående ordførere har allerede været godt inde i det rent tekniske, altså hvad formålet med lovforslaget her er, og det er jo næppe et lovforslag, som vi kan blive ret uenige om her i Folketinget. Kort fortalt går det ud på, at EU ikke har været tilfreds med vores hidtidige måde at beregne den forholdsmæssige registreringsafgift, som betales i rater, på, og derfor rettes der så til, så vi får en ordning, som man kan stille alle parter tilfreds med. I Dansk Folkeparti er vi normalt skeptiske over for, hvad der kommer fra EU, men i denne sammenhæng er det fuldstændig uskadeligt, hvad der nu foretages af justeringer for at imødekomme EU, og derfor kan vi heller ikke have noget imod det.

Et andet element er, at danske leasingselskaber nu ligestilles med udenlandske leasingselskaber, og det kan vi såmænd ikke have noget imod, i og med at det er de danske leasingselskaber, der tidligere har været ringere stillet end de udenlandske. Så det er ganske fint, at der bliver rettet op på det punkt.

Så derfor skal jeg kort sagt sige, at Dansk Folkeparti støtter lovforslaget her.

Frank Aaen (EL):

Der er ingen tvivl om, at det her kan være et meget fornuftigt forslag med ligestilling mellem selskaber fra det ene land eller fra det andet land. Selv om det så er fra EU, og selv om vi ikke synes, at EU bør blande sig endnu en gang i dansk skattepolitik, ville det ikke have afholdt os fra at stemme for en sådan ligestilling.

Men når vi så alligevel ikke stemmer for, er det, fordi der er et provenutab. Det vil sige, at der er et reelt tilskud til selskaber, der leaser biler ud. Muligvis er det ikke ret stort, men jeg synes alligevel, at det er et helt forkert signal at sende, nemlig at når det drejer sig om at lease privatbiler ud, kommer vi frem med penge, men når det drejer sig om den kollektive trafik, må vi se på, at den bliver forringet landet over med færre ruter, højere priser, og hvad vi ellers har kunnet læse om sker med den kollektive trafik. Jeg synes, det er så forkert et signal at sende, at medmindre man ændrer forslaget sådan, at det som minimum bliver provenuneutralt her og nu, så kan vi ikke stemme for det. Begrundelsen er, at vi altså ikke mener, at vi kan byde befolkningen, at den kollektive trafik bliver ringere, mens de, der ønsker at leje en bil, kan gøre det billigere.

Det koster altså på indtægtssiden på statens budget idag, at Danmark er medlem af EU.

Mikkel Dencker kaldte lovændringen uskadelig.

At fjerne Kr. 4,5 Mia. fra statskassen som følge af EU-krav er uskadeligt ifølge Dansk Folkeparti.

Hvornår er det så skadeligt ?

Når det kommer over Kr. 10 Mia. ?

Men det er ret simpelt.

Uden skat - ingen velfærd !

& Folketinget er idag reduceret til et gummistempel for EU diktater.

Der er kun et modsvar.

Danmark ud af EU !

Forstå det nuuu...