Ifølge nye beregninger skal danskernes samlede brug af egen bil i 2050 være begrænset til under 20 mia. km. om året. I dag er tallet over 30 mia. km. om året og stigende - ligesom trafikken på Storebæltsbroen. Og det vil ifølge forskerne stige yderligere til knap 60 mia. km årligt, hvis udviklingen får lov at passe sig selv.
Hvis ikke det lykkes at begrænse privatbilismen, vil vejtransportens forbrug af energi i 2050 være så højt, at det umuligt kan dækkes af vedvarende energi. Herudover vil trafikken på vejnettet bryde sammen.
Teknologirådet har bedt transportforskere såvel som repræsentanter for erhvervsliv og interesseorganisationer om at beregne, hvad det kræver at omstille transportsektoren til fossilfri drift i 2050. Resultaterne er samlet i rapporten 'Dansk transport uden kul og olie - hvordan?'.
(...)
Den samfundsøkonomiske besparelse ved en transportsektor, der ikke benytter de stadigt dyrere fossile brændsler, vil være på ca. 55 mia. kr. om året i 2050. Der skal investeres mere i skinnebåren kollektiv transport for at give borgerne et alternativ til privatbilisme.
Men navnlig efter 2030 vil et faldende behov for nye investeringer i vejinfrastruktur betyde, at regnestykket bliver positivt. Hvis man i stedet lader trafikken udvikle sig frit, vil investering til blot den allermest nødvendige vejinfrastruktur stige stejlt.
/ Forskere: Det skal være slut med at lefle for bilisterne (Ing.dk) (28. april 2012)
Læs rapporten 'Dansk transport uden kul og olie - hvordan?' her:
/ Et fossilfrit dansk transportsystem (Tekno.dk) (12. marts 2012)
(Nederst på siden.)
Ja, så er der endnu et argument for den kollektive trafik - udover at olieprisen kommer til at stige markant.
Eksempelvis på Fyn er der idag utroligt dårlige busforbindelser imellem oplandet uden for Odense efter kl. 18. Det hele er idag lagt an på biltrafik. Nogle familier har 2 biler for bare at få hverdagen til at hænge sammen. Ja, selv Enhedsliste folk må bide i det sure æble & benytte bil til møder om lørdagen.
Det er nu & her, at vi skal foretage et bevidst valg om at opprioritere den kollektive trafik.
Letbaner er et godt alternativ. Elbiler ladet op af solcelleanlæg er en anden.
Der bliver masser af plads på motorvejene i 2020.
Olieprisens fortsatte himmelflugt skal nok hjælpe til med det. 25 kroner literen er efter min vurdering ikke urealistisk.
- FlemmingLeer's blog
- Log in to post comments