You are here

Odense: Fra kontanthjælp til førtidspension på 2 dage for hjerneskadet Natasja efter omtale i Ekstra Bladet

Nyhed fra LEV.dk den 23. maj 2013:

Ekstra Bladet har i denne uge bragt historien om 18-årige Natasja Bjerring Jørgensen, som Odense Kommune ikke ville bevilge førtidspension, selvom hun har så omfattende handicap, at ingen er i tvivl om, at hun aldrig kommer til at klare sig på arbejdsmarkedet.

Kommunen forlangte, at Natasja skulle i arbejdsprøvning - og i den tid skulle hun være på kontanthjælp. LEVs landsformand har kommenteret på sagen i Ekstra Bladet - og har et indlæg i dagens avis. Ekstra Bladet fik mange reaktioner på historien om Natasja, som stort set alle gik på, at det var utroligt, at Odense Kommune kunne være i tvivl om Natasjas muligheder på arbejdsmarkedet. Lige præcis de argumenter, som vi i LEV rejste, da Folketinget sidste år behandlede og senere vedtog den store fleks- og førtidspensionsreform.

LEV: Vi advarede om problemet
Sytter Kristensen, landsformand for LEV, skriver i dag skriver i et indlæg i Ekstra Bladet:"Da forslaget om fleks- og førtidspension var i høring i 2012 bad Landsforeningen LEV regeringen om at sikre, at kommunerne ikke spekulerer i at igangsætte de såkaldte ressourceforløb, når det er åbenbart formålsløst, fordi den unge har meget omfattende handicap. Men lovforslaget blev ikke ændret, og unge med udviklingshæmning er derfor ikke beskyttet mod kommunal spekulation."

Genbehandling på to dage
Efter kommunale standarder har Odense Kommune nu med lynets hast genbehandlet Natasjas sag. Nu har man fundet frem til, at Natasja alligevel skal have førtidspension og ikke den kontanthjælp og arbejdsprøvning, som kommunen først havde besluttet.

Sytter Kristensen er ikke i tvivl om, at der spekuleres gevaldigt i at lade nogle borgere hænge længst muligt i systemet til den lavest mulige ydelse. Hun synes, det er påfaldende, at kommunen pludselig kunne pensionsafklare Natasja på to dage, da pressen fik fokus på sagen. Havde det ikke været en pressesag, så kunne der nok være gået måneder eller år uden nogen afklaring.

I indlægget i Ekstra Bladet skriver Sytter Kristensen bl.a.: "Den slags spekulation må der sættes en effektiv stopper for (…). Kommunernes økonomiske gevinst ved at spekulere i at udskyde førtidspensionen i de åbenlyse sager skal ryddes af vejen. Det Folketingets ansvar at gribe ind og sætte en stopper for den kommunale spekulation"

Læs resten her:
/ Natasja har fået sin pension (Lev.dk) (23. maj 2013)

Social- & integrationsminister Karen Hækkerup har præciseret de grupper den 3. juni 2013, som er berettiget til "hurtigere" førtidspension:

"Jeg kan oplyse, at det fremgår direkte af lovgivningen, at personer, der er fyldt 18 år, og som er så syge eller har så betydelige funktionsnedsættelser, at det er helt åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen, stadig skal tilkendes førtidspension.

Det kan fx være borgere med betydelig nedsat funktionsevne som følge af udviklingshæmning, personer med alvorlig hjerneskade eller personer med alvorlige lidelser, hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid.

Jeg kan desuden oplyse, at i tilfælde, hvor det er helt åbenbart, at en ung person skal have tilkendt førtidspension, når pågældende fylder 18 år, så bør kommunen påbegynde behandling af en sag om førtidspension, således at afgørelsen kan være truffet og udbetalingen af pension kan ske med virk- ning fra det fyldte 18. år."

/ http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/sou/spm/252/svar/1058651/1256197.pdf

Kriterierne for at kunne få bevilget førtidspension er nøjagtig ens for både dem over & under 40 år:
 

»§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 40 år til folkepensionsalderen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Personer i alderen fra 18 til 39 år kan tilkendes førtidspension, hvis det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres.
Stk. 3. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension efter stk. 1 eller 2,
1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og
2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at den pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde."

Fundet i den vedtagne lov på side 15

/ L53 Lov om reform af førtidspension 2012 (Ft.dk) (21. december 2013)

Hør indslag fra DR P1 Orientering via dette link:
/ 40 års grænsen til førtidspension er fjernet i det første udkast til lovforslag (Denmarkonline.dk) (24. oktober 2012)

Til den hurtige sagsgang kan jeg kun kynisk konstatere, at sagsbehandling har fået offentlig fremgang.

Kommer sagen i medierne, så er man sikret sin ret.

I kommunerne er sagsbehandlingen idag følgende:

Pyt med de svage,
De kan ikke klage.

Men hvis sagsbehandlerne mener, at de frit kan knægte lovbestemte rettigheder så skal jeg gøre opmærksom på at straffeloven indeholder ubrugte paragraffer.

Frihed under ansvar gælder også for sagsbehandlere & mellemledere, der knægter lovbestemte rettigheder.

Blandt andet straffelovens §151:

§ 151. Den, som tilskynder eller medvirker til, at nogen, der er underordnet vedkommende i offentlig tjeneste eller hverv, forbryder sig i denne tjeneste, straffes, uden hensyn til om den underordnede kan straffes eller på grund af vildfarelse eller af andre grunde er straffri, efter den for den pågældende forbrydelse gældende bestemmelse.

Find flere til fri afbenyttelse her:
/ Sascha Nyhus vandt sag ved det sociale nævn om social bedrageri (Denmarkonline.dk) (22. august 2011)

En vunden sag ved ankenævnet vil jeg mener er nok som dokumentation for en politianmeldelse med navns nævnelse af pågældende embedsmand plus mellemledere & ledere. Samt en klage til tilsynsrådet for at få stille politikerne til ansvar.

I Tilsynsrådets tilfælde beslutter de selv, om der er grundlag for at gå ind i sagen. Hvis tilsynsrådet gør dette er der typisk i omegnen af 2 års behandlingstid.

Du kan eventuel så rette henvendelse til Folketingets ombudsmand, hvis Tilsynsrådet ikke vil gå ind i sagen.

Spred retfærdighed

FlemmingLeer
Denmarkonline.dk

Uretfærdighed hvorsom helst er en trussel mod retfærdighed allevegne

- Martin Luther King, jr.