You are here

Arbejdsretten godkender løn på kr. 60 før skat i enterprise - selvom der er overenskomst

"Arbejdsretten har blåstemplet, at to overenskomstdækkede virksomheder har benyttet leverandører uden overenskomst til at levere arbejdskraft, der tjente 60 kroner i timen. Arbejdet på en stor jysk planteskole, Majland, og et stort fynsk gartneri, Topia by Roll, er udført som såkaldt entreprisearbejde, der falder uden for overenskomsternes dækningsområde. 

Højesteretsdommer Oliver Talevski afgjorde begge sager i Arbejdsretten. I forbindelse med afgørelsen i 3F's sag mod det fynske storgartneri Topia by Roll sagde dommeren, at det er et dilemma, at der er tale om virksomheder med overenskomst, men at overenskomsten ikke finder anvendelse på entrepriseaftaler."

Læs mere her:

/ Arbejdsretten godkender timeløn på 60 kroner (Fagbladet3F.dk) (1. februar 2015)

&

"Arbejdsretten frifandt det store fynske gartneri Topia by Roll og den jyske planteskole Majland.

De er medlemmer af arbejdsgiverforeningen GLS-A og er forpligtet til at følge overenskomsten og betale deres medarbejdere omkring 130 kroner i timen."

/ Dom blåstempler timeløn på 60 kroner - før skat (Politiken.dk) (1. februar 2015)

Jeg kan ikke finde afgørelserne på Arbejdsrettens hjemmeside:

/ Arbejdsretten.dk

Men jeg fandt denne, hvor 3F tabte en sag om at få oplyst enterprise virksomheders navn, adresse ikke skal oplyses til 3F som følge af overenskomsten imellem 3F & GLS-A:
/ Kendelse af 1 2 . januar 2015 i faglig voldgift nr. FV 2014.0106: Fagligt Fællesforbund (advokat Pernille Leidersdorff
Ernst m od GLS - A for Rosa ApS (advokat Charlotte Strøm Petersen) [PDF] (Arbejdsretten.dk
) (12. jaunar 2015)

Konkret ville 3F have at kendskab til ”tilstrækkelige oplysninger om navn, adresse, CVR-nummer og entreprisen for den på gældende entreprisevirksomhed” af Rosa Aps.

Men den tabte 3F også.

Her er afgørelsen:

"Opmandens begrundelse og resultat

Efter ordlyden af overenskomstens § 31, stk. 7, 5. pkt., skal en virksomhed, der er medlem af GLS - A, på opfordring fra den lokale 3F afdeling /Forbund give tilstrækkelige oplysninger om navn, adresse, CVR - nummer og entreprisen for den på gældende entreprise virksomhed”.

GLS - A er af den opfattelse, at oplysningspligten efter bestemmelsen vil være opfyldt , hvis der udover navn, adresse og CVR - nummer gives oplysninger om arten af de opgaver, entreprenøren udfører. 3F er af den opfattelse, at bestemmelsen indebærer, at der som minimum også skal gives oplysninger om entreprisesum og arbejdets omfang , og at spørgsmålet om, hvorvidt oplysningspligten er opfyldt, iøvrigt må bero på de konkrete omstændigheder.

Det er efter opmandens opfattelse ikke ud fra ordlyden muligt at fastslå, hvem af parterne der har ret. Hertil er ordlyden for uklar. Det fremgår således ikke udtrykkeligt af bestemmelsen, at der altid skal gives oplysninger om entreprisesum og om arbejdets omfang, men bestemmelsen udelukker efter ordlyden heller ikke dette, jf. ud trykket ”tilstrækkelige oplysninger om ... entreprisen”.

Efter bevisførelsen, herunder de afgivne forklaringer, lægges det til grund, at formålet med oplysningspligten er at give 3F mulighed for at rejse krav over for entreprenøren om indgåelse af overenskomst, hvilket formål 3F også ønskede at forfølge efter kontrolbestemmelsen i den tidligere overenskomst, jf. kendelsen i sag FV 2012.0043.

Til opfyldelse af dette formål er det ikke nødvendigt, at forbundet modtager oplysninger om entreprisesum og om arbejdets omfang. Det er tilstrækkeligt , at forbundet udover entreprenørens navn, adresse og CVR - nummer modtager oplysninger om arten af de opgaver, entreprenøren udfører, således at forbundet kan tage stilling til, om arbejdet hører under overenskomstens faglige gyldighedsområde, og om der i givet fald over for entreprenøren bør rejses krav om at indgå overenskomst.

Dette illustreres også af, at forbundet i den foreliggende sag efter det oplyste rejste overenskomstkrav og iværksatte hovedkonflikt samt sympatikonflikt mod den entreprenør (ADMIN ApS), der udførte entreprisen med klipning og stikning for Rosa ApS.

Efter bevisførelsen, her under de foreliggende oplysninger om forhandlingsforløbet og de afgivne forklaringer, er der efter opmandens opfattelse ikke grundlag for at fastslå, at formålet med oplysningspligten også er at give 3F mulighed for at vurdere, hvilke af flere uorganiserede entreprenører der bør sættes kræfter ind over for med henblik på indgåelse af overenskomst.

I så fald havde det været nærliggende udtrykkeligt at angive i bestemmelsen, at der altid burde udleveres oplysninger om entreprisesum og om arbejdets omfang, idet disse oplysninger ville være nødvendige for at opfylde det nævnte formål.

Samtidig ville det have været hensigtsmæssigt at præcisere, hvad der mentes med ud trykket ”arbejdets omfang”, idet rækkevidden af dette udtryk ligeledes kan give anledning til en vis tvivl.

Der er heller ikke grundlag for at fastslå, at formålet med oplysningspligten efter bestemmelsen tillige er at give 3F mulighed for at vurdere, om overenskomsten omgås ved i realiteten at leje arbejdskraft inden for rammerne af en formel entrepriseaftale.

Til opfyldelse af dette formål vil det i øvrigt som anført i kendelsen i sag FV 2012.0043 normalt være nødvendigt med en mere omfattende undersøgelse af bl.a. entrepriseaftalens indhold og de ansattes arbejdsvilkår, herunder relationen til brugervirksomheden under arbejdets udførelse.

Samlet er det opmandens opfattelse , at oplysningspligten efter overenskomstens § 32, stk. 7, 5. pkt., skal forstås således, at medlemsvirksomheden – således som det skete i det foreliggende tilfælde – kan nøjes med udover entreprenørens navn, adresse og CVR - nummer at give oplysninger om arten af de opgaver, entreprenøren udfører .

Det, som 3F i øvrigt har anført, herunder om protokollat XIV (Aftale om politisk samarbejde vedrørende overenskomstmæssig beskæftigelse) , kan ikke føre til en anden vurdering.

Indklagedes påstand om frifindelse tages herefter til følge."

Hele arbejdsmarkedsområdet er som følge af EU-medlemsskabet reguleret af EU-rettens frie bevægelighed for arbejdskraft.

Det er kun, hvis Danmark udtræder af EU at det kan lade sig gøre at håndhæve overenskomsterne.

& med den sidste afgørelse skal virksomhederne herhjemme end ikke oplyse om underleverandørers navn & indholdet af entrepisen.

Taberne er fagforeningerne, der i årevis har været lullet i søvn om deres massive indflydelse i EU-systemet i forholdet til den danske model. Flexicuriy er den blev solgt som & berømmet i danske medier.

Samtidigt er det et slag imod velfærdssamfundet herhjemme, hvor lavere lønninger på sigt vil give lavere skatteindtægter.

Dermed burde alle med bare en smule socialt ansvar vågne op til dåd.

For det vil presse alle velfærdsydelser i kommuner & regioner på grund af lavere skatteindtægter.

Dette vil igen bliver effektueret igennem budgetloven for kommuner, der skal sikre at Danmark samlet set lever op til kravene i EUs fælles mønt om begræsning af offentlig underskud.

Fremtiden for de offentlige ansatte, der i år forhandler overenskomst bliver hård med fortsatte krav om effektiviseringer.

Enhedslistens Faglige Landsudvalg skriver dette:

"KL’s og Danske Regioners ønske om at udvande de centrale overenskomster og arbejdstidsregler viser sig ikke at være et særskilt dansk problem. Der er tre overordnede linjer, der går igen i alle medlemslandene. Det er: 

  • Begrænsning af eksisterende lønmodtagerrettigheder
     
  • Decentralisering af de kollektive forhandlinger – især lønforhandlinger helt ud på virksomhedsniveau
     
  • Begrænsning af tillidsrepræsentanternes rettigheder og organisationernes forhandlings- og aftalere"
 
Der er nok at kæmpe for.
 
Ikke kun din egen økonomi, men hele Danmarks fremtid som velfærdssamfund.
 
Med Socialdemokraternes manglende vilje til at gøre noget ved dagpengeproblemet burde flexicurity (fleks & sikkerhed på danske, flj) omdøbes til flexi-INSE-curity (fleks & usikkerhed, flj).
 
Det er et bevidst politisk valg, da Socialdemokraterne på EU-niveau er fedtet ind i kravene om reformer på arbejdsmarkedet.
 
Reelt repræsenterer ministerne ikke Danmark i EU, men EU i Danmark.
 
& samtlige partier med undtagelse af Enhedslisten har omfavnet konkurrencestaten.
 
Spred Glæde...trods alt :/
 
FlemmingLeer
Denmarkonline.dk