You are here

Aktivering er en dårlig forretning

DR P1 Orientering d. 31. maj 2007:

Aktivering hjælper mennesker i arbejde, men aktivering koster også penge. Det Økonomiske Råd har nu gjort regnskabet op og konkluderer nu, at aktivering økonomisk set er en dårlig forretning.

Aktivering hjælper mennesker i arbejde, men aktivering koster også penge. Det Økonomiske Råd har nu gjort regnskabet op og konkluderer nu, at aktivering økonomisk set er en dårlig forretning. Men hvor holdbar en den konklusion?

16 milliader kroner. Så mange penge, har vi i år afsat til at sende arbejdsløse i aktivering, og selvom det får nogen i arbejde - og på den måde sparer samfundet for udgifter til kontanthjælp og dagpenge - så er det samlet set en dårlig forretning.

Det Økonomiske Råd har i dag offentliggjort en analyse, der peger på, at aktivering alt i alt giver et undskud på 3 milliarder kroner årligt.

Derfor anbefaler rådet mindre og mere målrettet aktivering. Men hvad bygger den anbefaling på? Medvirkende: Professor ved Handelshøjskolen i Århus, Michael Rosholm.

Af Jesper Tynell

Hør mere på DR Online:

Aktivering er en dårlig forretning