You are here

Klimamål contra infrastruktur

DR P1 Orientering d. 10. januar 2008:

Ifølge infrastrukturkommissionen så vil vejtrafikken frem til 2030 vokse med 70 pct. Og det er samtidig med at vi skal mindste CO2-udledningen med 30-40 pct.

Netop i disse dage sidder klima- og energiminister Connie Hedegård i nogle  vanskelige forhandlinger om en langsigtet strategi, som gerne skulle udstikke rammerne for en dansk visionær energipolitik, der tåler at bliver vurderet som et udstillingsvindue for hvad de fremmeste formår, når hele verden kommer på besøg til klimakonferencen i 2009.

I den plan indgår at mindske CO2 udledningen med 30 -40 procent. Og omstille til vedvarende energi, så vi ikke er så afhængige af olie og andre fossile energier. En kæmpe omstilling - hvordan stemmer det med at biltrafikken vokser med 70 procent til 2030 i følge Infrastukturkommissionen.

Af Karen Hjulmand

Hør mere på:

­Klimamål contra infrastruktur (DR Online)

­

Kommentarer

Alle taler for vejskatter.
Politikerne på christiansborg vil inføre vejskatter og til gengæld sænke registreringsafgiften, det skal dog ikke koste det samme at køre en kilometer i f.eks. Aalborg som i København, hvorfor det? en bil fourener ikke mere i Kbh. end i Aalborg.
Nogle lande har forbudt al salg af glødetråds-pærer, det kunne DK også gøre, man kunne ligeledes forbyde salg af biler, som kører under 18 km.l. eller diselbiler uden partikkelfilter.
Fjernes kørsels fradraget vil mange vælge at flytte tættere på deres arbejde, dette vil spare en masse trafik og administration, jeg kender flere personer som snyder med dette fradrag.
Hele mit liv har jeg drømt om at få en bil, dette fik jeg i en alder af 34, tidligere pendlede jeg til og fra arbejde med offentlig trafik. 14 km. tog 50 min. hvis der ikke var problemer med busserne, samme strækning tager i bil 15 min. jeg sparer derfor 70 min. hver dag ved at bruge bilen.
Der kører busser og tog rundt i Dk uden passagerer, dette er dyrt og en formålsløs fourening.
Jeg er overbevist om at vejskatter er en dyr løsning og at det ikke vil få os over i busser og tog.
Teknologien og politisk vilje gør det muligt at alle biler vil være eldrevne om 10 år, ifølge japanske forskere.
Jeg har boet i Tokyo, der er ingen som kunne drømme om at tage deres bil på arbejde, dette skyldes en kombination af meget tæt trafik og et fantastisk metro system. Dette er kun muligt i meget tæt befolkede områder, hvilket bringer mig tilbage til afskaffelse af kørselsfradraget, brug i stedet pengene på udbygning af metro nettet.
En hurtig og effektiv løsning vil være yderlige at straffe de biler som fourener meget og at belønne de innovative biler så som hybridbilerne.

Stefan Aamann