Igår kom det frem, at der på Youtube er en video bygget på en løgn.
Karen efterlyser sin søns far på internettet, men kvinden er skuespiller og videoen er en del af en reklame-kampagne.
Løgn som markedsføring (Nyhederne.tv2.dk) (13. september 2009)
Det er jo meget passende, at en løgn skal sælge Danmark i udlandet. Tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen løj jo også om masseødelæggelsesvåben op til Irak-krigen 2003.
Jeg kan så fundere over reklamebureauet Grey Københavns indstilling til at bruge løgn i markedsføring.
Andre kunder hos Grey København er bl.a.
Coca-Cola & Metro (2007).
Hvorfor brugte reklamebureauet en blond kvinde & ikke en rødhåret eller en kvinde med anden hårfarve i deres virale video ?
Iøvrigt er VisitDenmarks Dorte Kiilerichs forklaring om, at sociale netværk indeholder falske historier tager ikke hensyn til at medier benytter Youtube til at vise deres indslag. Bloomberg, Al Jazeera & CBS bruger Youtube.com
Grey København & VisitDenmark har her overtrådt en usynlig linje. Ingen har lyst til at opdage, at de er blevet løjet for.
VisitDenmark har også idag fjernet den fra Youtube
VisitDenmark fjerner film (Markedsforing.dk)
Videoen nåede at blive vist en million gange på Youtube fra d. 10. september 2009 indtil den blev taget af.
- FlemmingLeer's blog
- Log in to post comments