DR P1 Orientering d. 13. april 2010:
En række organisationer har klaget over den korte høringsfrist, som Integrationsministeriet har givet til tre lovforslag, der blev fremsat lige før påske. Mange har ikke nået at svare til tiden, og flere har helt opgivet. Det gælder blandt andre Institut for Menneskerettigheder, som ellers har en særlig forpligtelse til at rådgive regeringen. I går opfordrede instituttet helt usædvanligt til, at behandlingen af lovforslagene udsættes.
Integrationsministeren har selv beklaget den korte høringsfrist til de tre lovforslag, som blandt meget andet strammer kravene til dem, der vil have permanent opholdstilladelse i Danmark. Lovforslagene er på 276 sider i alt, og til at afgive høringssvar var der blot 7-8 hverdage, hvis man tæller selve påskeugen med. Ellers blot 4-5 dage.
Justitsministeriets vejledning ignoreres
Justitsministeriet udsendte i 2005 en række retningslinjer for den gode lovgivningsproces. Værkets titel er 'Vejledning om lovkvalitet', og deri kan man blandt andet læse, at det er vigtigt at få klarhed over, hvad de parter, der berøres af en lovgivning, mener. Det er vigtigt, at de organisationer, der høres, reelt får mulighed for at svare.Det er blandt andet væsentligt, for at det pågældende ministerium kan vurdere, om lovgivningen nu også vil holde i praksis. Og det er også et mål i sig selv at sikre, at de berørte parter inddrages i at udarbejde lovgivning, der vedrører deres forhold.
Derfor skal et forslag så vidt muligt sendes i høring inden lovforslaget fremsættes, sådan at ministeriet kan nå at ændre i lovudkastet, inden det fremsendes til Folketinget. Det er normalt at fremsende høringssvarene og det høringsnotat der gennemgår dem til Folketinget samtidig med, at lovforslaget fremsættes. Det siger vejledningen i hvert fald.
Men det er ikke sket denne gang. De tre lovforslag blev fremsat to dage efter, at forslaget var sendt i høring. Altså inden høringssvarene var indkommet.
- Vi er politikere for at gennemføre vore ideer
Justitsministeriets vejledning anbefaler, at lovforslag, som skal vedtages inden sommerferien, senest fremsættes inden udgangen af januar. Hvis det sker senere, skal der foreligge en særlig begrundelse, og absolut sidste frist er 1. april. Ellers kan 17 folketingsmedlemmer kræve afstemning om, hvorvidt forslaget overhovedet skal behandles.Birthe Rønn Hornbech nåede på et hængende hår at få fremsat de tre lovforslag inden 1. april. Spørgsmålet er, hvorfor det skulle det gå så hurtigt, at hun endda selv har måttet beklage den korte høringsfrist.
Til Politiken har Birthe Rønn Hornbech forklaret hastværket med, at der er en forventning hos medierne, når der er indgået en politisk aftale. Orientering har via mail spurgt ministeren, om dét er begrundelse nok til at tilsidesætte Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet.
- Vi er jo politikere for at gennemføre vore ideer og ikke for at lade dem ligge i skufferne. Det her er en stærk forbedring, jeg længe har ønsket udført, lyder svaret fra ministeren.
Af Astrid Fischer
Hør mere på:
Birthe Rønn bryder retningslinjer (DR online) (13. april 2010)
Dansk Flygtningehjælp opgav også at svare på ihvertfald en del af lovforslagene på "150 sider". Se Politiken.dk d. 26. marts 2010: Birthe Rønn beskyldes for groft lovsjusk (Politiken.dk), hvor hendes udtalelse om mediernes forventning også er nævnt.
Nu havde jeg aldrig troet, at Birthe Rønn Hornbech lå under for pres fra medierne.
Men hun er åbenbart også blevet til en vejrhøne... :/
- FlemmingLeer's blog
- Log in to post comments