You are here

Børnehaver med flere pædagoger giver højere karakterer i folkeskolens 9. klasse

Pressemeddelelse fra Anvendt Kommunal Forskning den 17. august 2011:

Børn fra børnehaver med god, stabil bemanding og mange uddannede pædagoger får bedre karakterer til folkeskolens afgangseksamen. Det viser en ny undersøgelse fra AKF, Anvendt KommunalForskning.

Hvis dit barn går i en børnehave, hvor der er mange medarbejdere pr. barn, og hvor mange af de ansatte er uddannede pædagoger, vil dit barn sandsynligvis klare sig bedre fagligt og få lidt højere karakterer i skolen.

Der er nemlig sammenhæng mellem børnehavens kvalitet og de karakterer, børnene får, når de går ud af folkeskolens 9. klasse mange år senere. Det dokumenteres i en ny undersøgelse, som AKF har lavet i samarbejde med SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Aarhus Universitet og Maastricht University.

- Det er overraskende og opsigtsvækkende, at vi kan spore resultater af børnehavens kvalitet i børnenes faglige formåen hele ti år efter, at de er gået ud af børnehaven. Resultaterne kan bidrage til at sætte yderligere fokus på betydningen af førskoleindsatsen, så børnene er skoleparate og klar til læring, fra de starter i skolen, siger centerleder og seniorforsker Mette Gørtz, som er en af forskerne bag undersøgelsen.
Særlig vigtigt for drenge

Analyserne viser, at især drenge har stor gavn af at have mange og veluddannede voksne omkring sig i børnehaven. Desuden har de også særlig stor gavn af, at der er mange mandlige medarbejdere i børnehaven.

- Vi finder, at drenge har mere gavn af højkvalitetsbørnehaver end piger. Desuden kan vi se, at især børn med anden etnisk baggrund har stort udbytte af, at der er lav personaleudskiftning i børnehaven, siger Mette Gørtz.

Små effekter 10 år efter

Undersøgelsen er baseret på et omfattende statistisk materiale om den årgang af unge, der afsluttede folkeskolens afgangsprøve i 2008. Data stammer fra en række danske registre, der også rummer oplysninger om, hvor børnene gik i børnehave.

Effekten af børnehavens kvalitet på elevernes karakterer er tydelige, men dog moderate så lang tid efter børnehavetiden. Fx vil en gennemsnitlig elev med en karakter på 6,5 opnå en stigning på 0,01-0,11 karakterpoint, hvis eleven har gået i en børnehave, hvor der var mange medarbejdere pr. barn, mange uddannede pædagoger, mange mandlige ansatte eller en relativt høj andel af pædagoger med anden etnisk baggrund end dansk.

- Undersøgelsen er en af de første, der dokumenterer langsigtede effekter af børnehavens kvalitet. Resultaterne peger på, at der er et potentiale at hente i at udvikle førskoleindsatsen, siger Mette Gørtz.
Fakta om undersøgelsen

Undersøgelsen er baseret på oplysninger om ca. 30.000 børn, som afsluttede 9. klasse i 2008. Data er fra danske administrative registre som fx IDA, Daginstitutionsregistret og Det Integrerede Elevregister. Der er tale om et omfattende statistisk materiale fra perioden 1992 til 2008. Forskerne har sat fokus på fem kvalitetsindikatorer for børnehaver:

  •     Antal pædagoger og pædagogmedhjælpere pr. barn
  •     Andelen af mandlige pædagoger og pædagogmedhjælpere i børnehaven
  •     Andelen af uddannede pædagoger i børnehaven
  •     Andelen af pædagoger og pædagogmedhjælpere med anden etnisk baggrund end dansk
  •     Stabiliteten af personalestaben i den enkelte børnehave

Børnenes faglige udvikling måles ved deres eksamensresultater i skriftlig dansk ved folkeskolens afsluttende prøve i 9. klasse.

Fundet her:

/ Gode børnehaver giver børn bedre karakterer i skolen (akf.dk) (17. august 2011) - hvor der link til undersøgelsen på engelsk & sammenfatning på dansk.

Så er det jo ikke så godt, at der bliver sparet rundt omkring i kommunerne... :/