You are here

Hvad for rettidige tog ?

I finanslovsforslag for 2006 faldt jeg over en lille detalje. Da Anders Fogh Rasmussen kom til magten efter valget i 2001 var målene rettidige tog for både S-tog og øvrige persontog (Eksempelvis Århus - København) den samme. Nemlig 93 %.

Året efter i 2002 blev de ændret til henholdsvis 94% (S-tog) og 93,5% (Øvrige) indtil 2004, hvor man nu tillod 4,5% forsinkede for øvrige tog og kun 1,5% for S-togs vedkommende.

Tabel fra Finanslovs forslaget 2006:

 

procent vise forsinkelser 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
S-tog
Rettidige tog 93 % 94 % 95 % 98,5 % 98,5 % 98,5 % 98,5 % 98,5 %
Forsinkede tog 7 % 6 % 5 % 1,5 % 1,5 % 1,5 % 1,5 % 1,5 %
Øvrige persontog:
Rettidige tog 93 % 93,5 % 94 % 95,5 % 95,5 % 95,5 % 95,5 % 95,5 %
Forsinkede tog 7 % 6,5 % 6 % 4,5 % 4,5 % 4,5 % 4,5 % 4,5 %

Fundet her i finanslovsforslag til 2006 pkt. 28.63.01 Nederste tabel.

Jeg vil se, hvad jeg kan finde ud af omkring årsagen til at det blev ændret i procentsatserne. S-togs kilometer er kun på 15,5 Mio km/år, mens øvrige tog står for 49,5 Mio. km/år (2005 tal).

Fogh har gjort noget ved forsinkelserne.

Han skabte dem ! Sammen med Dansk Folkeparti.